Jak snadno ohlídat volná místa na koncert?

...aneb když si vzpomenete pozdě, že jste si měli zajistit místo na koncert Kraftwerk!

Ano, způsobů, jak si zajistit místo na koncertě může být více a mohou být levnější i dražší způsoby :) Já zde popíši způsob, jak jsem to řešil já. Obdobně se dá řešit kde co jiného, proto zde popíši, jak jsem do 30ti minut vyřešil hlídání dostupnosti volných míst na koncert.

Celé toto jsem začal řešit proto, že jsem se jednoho dne rozhodl, že bych šel na koncert Kraftwerk, kteří v Praze měli koncert. Má bláhová představa, že půjdu na web prodejce vstupenek a zakoupím lístky se rozplynula, když nebyly lístky již k dispozici. Z mé zkušenosti jsem věděl, že lístky se prodávají i tak, že jsou rezervovány třeba po dobu tří dnů a když si je nikdo nevyzvedne, vrací se zpět do prodeje. Člověk by to ale musel stále hlídat... Co tedy vyrobit něco, co to bude hlídat za mě? :)

Celá myšlenka je úplně jednoduchá - mít něco, co přijde na tu konkrétní stránku s nabídkou lístků a to něco zkontroluje, že tam již jsou volné lístky. Co může být trošku oříšek, tak to je to, jak poznat, že jsou lístky k dispozici. Když se na stránku dívá člověk, tak to vidí. Ale když to řeší stroj, musí vědět, co ve zdrojovém kódu má hledat... Všiml jsem si, že pro tělesně postižené byly volné lístky a tak jsem tuto možnost zvolil a tím pádem jsem viděl, jak má vypadat stránka s nabídkou lístků, když jsou nějaké volné. V mém případě jsem věděl, že na webu je cena a za jí je měna "Kč". Tedy jsem věděl, že musím kontrolovat stránku a hledat v ní text "Kč". Ve chvíli, kdy tam tento text bude, tak potřebuji být upozorněn, abych mohl lístky koupit.

Tím, že pracuji s platformou FileMaker, měl jsem jasno. Vytovořil jsem si jednoduchý skript, který pomocí script stepu "Insert from URL" vložil zdrojový kód do proměnné. Další funkcí "Position" jsem zjistil, zda se v proměnné vyskytuje hledaný text. A nakonec podmínka, pokud ano, tak pošli mail. To je celé... Abych to měl ještě rychlejší, tak jsem si do mailu přidal nejen text "Jsou lístky!", ale i URL té stránky, abych mohl z mailu hned přejít na objednávání a lístky koupit.

Tím byl hotov skript, nicméně je potřeba ještě skript pravidelně automaticky spouštět, aby web kontroloval sám a pravidelně. To jsem udělal tak, že jsem databázi přidal do FileMaker Serveru a tam nastavil úlohu pro pravidelné spouštění.

I s vymyšlením a implementací jsem tímto strávil cca 30 minut, což mi přijde dobré, protože aplikace se dá použít i pro jiné účely a je připravena k použití. A věřte, nebo ne, do týdne jsem měl lístky :)

K tomu celému bych chtěl dodat to, že ne vždy může být tento způsob legální a kdyby toto dělali všichni, dostávaly by servery zabrat. Má filosofie je ta, že to všichni nedělají a tak nevidím rozdíl v tom, jestli někdo z mobilu co čtvrt hodiny kontroluje v práci, zda tam lístky nejsou, nebo to za něj dělá skript. Server vytěžují oba stejně... Častou kontrolou byste se ale mohli ocitnout na nějakém blacklistu, ale tak to už je na zdravém rozumu každého jedince.

Aplikaci jsem pak ještě poupravil tak, že tento skript se spouští pro každý záznam v databázi - mohu tak kontrolovat několik různých webů naráz.